1. Log in op Mijn Tolkie
De meeste zaken rondom Tolkie Leeshulp regel je in Mijn Tolkie. Heb je nog geen account of weet je niet hoe je inlogt, lees dan dit kennisbankartikel over inloggen bij Mijn Tolkie.
2. Voeg collega's of de webbouwer toe aan Mijn Tolkie
Voegt de webbouwer of een collega de leeshulp toe? Zorg er dan voor dat zij een account voor Mijn Tolkie krijgen. Stuur daarna deze pagina naar hen door. Ook als je de leeshulp zelf toevoegt, kun je collega's uitnodigen voor Mijn Tolkie. Hier lees hoe je anderen uitnodigt voor Mijn Tolkie.
3. Geef de url's van test- of acceptatieomgevingen op
Vaak vinden organisaties het prettig om Tolkie Leeshulp eerst toe te voegen aan een website waar ze kunnen testen voordat het live gaat. Dit heet een test-, acceptatie- of stagingomgeving. Hebben jullie ook zo'n omgeving? Voeg dan de url(s) van die omgeving toe in Mijn Tolkie.
4. Vul de juiste contactgegevens in
In Tolkie Leeshulp zit een pagina Contact. Als bezoekers van jullie website vragen hebben of er is iets niet duidelijk, dan staat op deze pagina hoe ze met jullie organisatie in contact kunnen komen. Deze contactgegevens zijn nog niet ingevuld. Hier lees je hoe je de contact-pagina toevoegt of aanpast.
5. Voeg de code toe aan de website
Om Tolkie Leeshulp op je website te gebruiken, moet je een korte code toevoegen aan je paginaās. Deze code zorgt ervoor dat de knoppen en functies van de leeshulp worden geladen. Lees waar je de code vindt in Mijn Tolkie en hoe je hem toevoegt aan je website.
6. Zijn vertalingen ingeschakeld? Voeg dan een vertaalknop toe
Als jullie ook de vertaal-functie gebruiken, dan hebben we die al voor jullie ingeschakeld. Gebruikers vinden de vertalingen via het leeshulp-menu. Vaak is het voor gebruikers makkelijker als er een losse vertaalknop op de website staat. Hoe je een losse vertaalknop toevoegt aan bijvoorbeeld de header van je website, lees je in deze instructie.
7. Controleer of de implementatie goed is gedaan
Is de leeshulp toegevoegd aan de website of testomgeving? Kijk dan even of alles goed is ingesteld. Het is belangrijk dat de leeshulp optimaal werkt op je website. Nog een paar dingen om te checken:
Staan de leeshulp-knoppen op een duidelijke plek op de pagina?
Mensen die moeite hebben met lezen, kunnen vaak niet snel de pagina scannen. Zorg er daarom voor dat de leeshulp-knoppen op een plek staan die goed zichtbaar is. Bijvoorbeeld boven of onder de titel van de pagina en het liefst aan de linkerkant. Dit omdat lezers vaak in een f-patroon de pagina bekijken, en dus linksboven beginnen en zo langzaam naar beneden gaan. Lees hier hoe je de positie van de knoppen kunt bepalen.
Is het zwevende vraagteken rechtsonder goed zichtbaar?
Als je gebruik maakt van de enkele of meerdere losse knoppen, verschijnt de vraagteken-knop rechtsonder op de pagina als de gebruiker naar beneden scrollt en de andere knoppen niet meer zichtbaar zijn. Soms staan rechtsonder ook andere elementen, bijvoorbeeld een chatbot of een knop om weer terug naar boven te scrollen. Als de knoppen elkaar overlappen, kun je in Mijn Tolkie het zwevende vraagteken verplaatsen.
Vallen de knoppen achter de header?
Op sommige websites verandert de bovenbalk of header als je een beetje naar beneden scrollt. Het is daarom goed om te kijken of de leeshulp-knoppen dan nog steeds goed zichtbaar zijn en niet bijvoorbeeld achter de header vallen. Gebeurt dat toch, overleg dit dan met je webbouwer.
Dat was het!
Dat waren de belangrijkste stappen. Hopelijk is het gelukt om Tolkie Leeshulp toe te voegen aan je website. Is er een probleem of heb je nog vragen, stuur ons dan een bericht op [email protected]. Wil je nog wat verder kijken in Mijn Tolkie? Hier lees je wat je allemaal kunt regelen in Mijn Tolkie.
