Naar de hoofdinhoud

Ik moet Tolkie Leeshulp zelf instellen. Hoe doe ik dat?

Gisteren bijgewerkt

1. Log in op Mijn Tolkie

De meeste zaken rondom Tolkie Leeshulp regel je in Mijn Tolkie. Heb je nog geen account of weet je niet hoe je inlogt, lees dan dit kennisbankartikel over inloggen bij Mijn Tolkie.

2. Voeg collega's of de webbouwer toe aan Mijn Tolkie

Voegt de webbouwer of een collega de leeshulp toe? Zorg er dan voor dat zij een account voor Mijn Tolkie krijgen. Stuur daarna deze pagina naar hen door. Ook als je de leeshulp zelf toevoegt, kun je collega's uitnodigen voor Mijn Tolkie. Hier lees hoe je anderen uitnodigt voor Mijn Tolkie.

3. Geef de url's van test- of acceptatieomgevingen op

Vaak vinden organisaties het prettig om Tolkie Leeshulp eerst toe te voegen aan een website waar ze kunnen testen voordat het live gaat. Dit heet een test-, acceptatie- of stagingomgeving. Hebben jullie ook zo'n omgeving? Voeg dan de url(s) van die omgeving toe in Mijn Tolkie.

4. Bepaal op welke delen van de webpagina de leeshulp actief moet zijn

De functies van Tolkie Leeshulp, werken standaard op de hele pagina. Dit wordt ook wel de 'body' genoemd. Voor de functies Lees voor, Uitleg woorden en Simpele tekst is het vaak handig als ze alleen werken op de belangrijkste inhoud van de pagina. Zo is het voor de gebruiker prettiger als de functie Lees voor niet eerst het hele menu in de bovenbalk voorleest, maar begint bij de titel en dan tekst daaronder voorleest. Wil je dat bijvoorbeeld de header en footer worden uitgesloten? Hier lees je hoe je dat doet.

5. Bepaal vanaf waar de voorleesfunctie meescrollt

De functie Lees voor geeft aan welke teksten op de pagina worden voorgelezen. Bovendien scrollt hij automatisch mee, zodat de voorgelezen teksten altijd in beeld blijven. Als de website bijvoorbeeld een vaste navigatiebalk heeft, kan het zijn dat de tekst die wordt voorgelezen achter de balk verdwijnt. Lees hier hoe je dit kunt voorkomen.

6. Kies welke variant van Tolkie Leeshulp je wilt

Tolkie Leeshulp is er in 3 varianten. 97% van onze klanten kiest voor de Losse knoppen, omdat we uit tests met de doelgroep weten dat dit het meest duidelijk is voor laaggeletterden.

7. Losse knoppen of Leeshulp-knop? Bepaal dan waar de knoppen verschijnen

Je voegt Tolkie Leeshulp toe aan de website door een regel code in de pagina te plaatsen. Voor de Losse knoppen en de Leeshulp-knop is het belangrijk om goed na te denken waar je die code gaat plaatsen. Standaard verschijnen de knoppen namelijk op de plek waar de script-code in de website-code staat. Maar, het is ook mogelijk om via een class of een instelling aan te geven waar de knoppen verschijnen. In onze kennisbank lees je hoe je bepaalt waar de Tolkie-knoppen komen.

8. Pas Tolkie Leeshulp aan op de huisstijl

De knoppen van onze leeshulp zijn standaard blauw. Dit past goed bij onze eigen huisstijl, maar misschien niet bij die van jouw organisatie. Daarom is het slim om de knoppen een kleur uit jullie eigen huisstijl te geven. Hier lees je hoe je de knoppen de juiste kleur geeft. Daarnaast kun je met zogeheten css-regels de vormgeving van de knoppen nog verder aanpassen. Als je dat zou willen, of je wilt andere css-regels toevoegen, dan leggen we hier uit hoe je aangepaste css-regels toevoegt.

9. Voeg de script-code toe aan de website

Nu is het tijd om de leeshulp toe te voegen aan de website of testomgeving. De script-code hiervoor vind je in Mijn Tolkie. Hier leggen we uit hoe je de code toevoegt.

10. Vul de juiste contactgegevens in

In Tolkie Leeshulp zit een pagina Contact. Als bezoekers van jullie website vragen hebben of er is iets niet duidelijk, dan staat op deze pagina hoe ze met jullie organisatie in contact kunnen komen. Deze contactgegevens zijn nog niet ingevuld. Hier lees je hoe je de contact-pagina toevoegt of aanpast.

11. Zijn vertalingen ingeschakeld? Voeg dan een vertaalknop toe

Als jullie ook de vertaal-functie gebruiken, dan hebben we die al voor jullie ingeschakeld. Gebruikers vinden de vertalingen via het leeshulp-menu. Vaak is het voor gebruikers makkelijker als er een losse vertaalknop op de website staat. Hoe je een losse vertaalknop toevoegt aan bijvoorbeeld de header van je website, lees je in deze instructie.

12. Controleer of de implementatie goed is gedaan

Is de leeshulp toegevoegd aan de website of testomgeving? Kijk dan even of alles goed is ingesteld. Het is belangrijk dat de leeshulp optimaal werkt op je website. Nog een paar dingen om te checken:

Staan de leeshulp-knoppen op een duidelijke plek op de pagina?

Mensen die moeite hebben met lezen, kunnen vaak niet snel de pagina scannen. Zorg er daarom voor dat de leeshulp-knoppen op een plek staan die goed zichtbaar is. Bijvoorbeeld boven of onder de titel van de pagina en het liefst aan de linkerkant. Dit omdat lezers vaak in een f-patroon de pagina bekijken, en dus linksboven beginnen en zo langzaam naar beneden gaan. Lees hier hoe je de positie van de knoppen kunt bepalen.

Is het zwevende vraagteken rechtsonder goed zichtbaar?

Als je gebruik maakt van de enkele of meerdere losse knoppen, verschijnt de vraagteken-knop rechtsonder op de pagina als de gebruiker naar beneden scrollt en de andere knoppen niet meer zichtbaar zijn. Soms staan rechtsonder ook andere elementen, bijvoorbeeld een chatbot of een knop om weer terug naar boven te scrollen. Als de knoppen elkaar overlappen, kun je in Mijn Tolkie het zwevende vraagteken verplaatsen.

Vallen de knoppen achter de header?

Op sommige websites verandert de bovenbalk of header als je een beetje naar beneden scrollt. Het is daarom goed om te kijken of de leeshulp-knoppen dan nog steeds goed zichtbaar zijn en niet bijvoorbeeld achter de header vallen. Gebeurt dat toch, pas dit dan aan of overleg dit met je webbouwer.

Dat was het!

Dat waren de belangrijkste stappen. Hopelijk is het gelukt om Tolkie Leeshulp toe te voegen aan je website. Is er een probleem of heb je nog vragen, stuur ons dan een bericht op [email protected]. Wil je nog wat verder kijken in Mijn Tolkie? Hier lees je wat je allemaal kunt regelen in Mijn Tolkie.

Was dit een antwoord op uw vraag?