Naar de hoofdinhoud

Wat moet ik controleren bij een implementatie?

Deze week bijgewerkt

Nadat je de leeshulp met behulp van een script hebt toegevoegd aan je website, is het slim om een aantal zaken te controleren. Zo kun je ervoor zorgen dat de leeshulp optimaal werkt op je website. Controleer de volgende dingen:

Staan de leeshulp-knoppen op een duidelijke plek op de pagina?

Mensen die moeite hebben met lezen, kunnen vaak niet snel de pagina scannen. Zorg er daarom voor dat de leeshulp-knoppen op een plek staan die goed zichtbaar is. Bijvoorbeeld boven of onder de titel van de pagina en het liefst aan de linkerkant. Dit omdat lezers vaak in een f-patroon de pagina bekijken, en dus linksboven beginnen en zo langzaam naar beneden gaan. Lees hier hoe je de positie van de knoppen kunt bepalen.

Is het zwevende vraagteken rechtsonder goed zichtbaar?

Als je gebruik maakt van de enkele of meerdere losse knoppen, verschijnt de vraagteken-knop rechtsonder op de pagina als de gebruiker naar beneden scrollt en de andere knoppen niet meer zichtbaar zijn. Soms staan rechtsonder ook andere elementen, bijvoorbeeld een chatbot of een knop om weer terug naar boven te scrollen. Als de knoppen elkaar overlappen, kun je via css-styling de vraagteken-knop wat naar boven schuiven. Dit kun je zelf doen of vragen aan je webbouwer. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.

Vallen de knoppen achter de header?

Op sommige websites verandert de bovenbalk of header als je een beetje naar beneden scrollt. Het is daarom goed om te kijken of de leeshulp-knoppen dan nog steeds goed zichtbaar zijn en niet bijvoorbeeld achter de header vallen. Gebeurt dat toch, overleg dit dan met je webbouwer.

Zijn de contactgegevens ingevuld?

In de leeshulp bieden we een contactpagina. Via die pagina kunnen gebruikers direct contact opnemen met je organisatie als ze vragen hebben over een bepaald onderwerp. Hier lees je hoe je de contactpagina aanmaakt en de contactgegevens invult.

Was dit een antwoord op uw vraag?